PrintFrendly

2015. január 26., hétfő

Túrós béles

Vasárnap délután egy kis finomságra vágytunk, volt is itthon egy csomag túró. Mivel már túrós béles régen készült, ezért nem is vártam sokat, bedagasztottam és sütöttem egy adag kalácsot.
Erről a finomságról mindig Nagymamám jut eszembe, hisz anno Ő nagyon sokat sütötte és én a deszka mellett figyeltem, hogy hogyan is csinálja. Később Anyukám keze munkáját követtem, majd én is elsajátítottam a technikát. 
A kezdeti próbálkozások alkalmával eléggé szétnyíltak a bélesek, de később már rájöttem, hogy a tepsibe érdemes közelebb fektetni a kalácsokat, formázáskor nem szabad túl sok lisztet használni és jól össze kell nyomni a négy sarkot. Ha mégis önálló életre kelnek a kalácsok, az sem akadályozza meg a családot, hogy mindet elfogyassza :-)


Hozzávalók 12 db béleshez:
Tésztához:
*50 dkg liszt
*0,5 kk só
*2,5 dkg élesztő
*2 dl tej
*2 ek cukor
*1 tasak vaníliás cukor
*10 dkg margarin
*1 egész tojás

Töltelékhez:
*45 dkg túró
*2 tasak vaníliás cukor
*2 ek cukor
*0,5 kezeletlen citrom héja
*1 egész tojás

Lekenni:
*1 egész tojás

Az élesztőt a meleg, de nem forró tejbe morzsoljuk, majd megszórjuk egy evőkanálnyi cukorral és hagyjuk felfutni.
A lisztet egy tálba szitáljuk, elkeverjük benne a sót. Hozzáadjuk a felfutott élesztőt, a maradék cukrot, a vaníliás cukrot, a tojást és a margarint.
Alaposan kidagasztjuk.
Meleg helyen, letakarva kb. 1 óra alatt a duplájára kelesztjük.

A töltelékhez a túrót egy villával áttörjük, majd összedolgozzuk a cukrokkal, a tojással és a citrom reszelt héjával.
A megkelt tésztát enyhén lisztezett felületen kb. 4 mm vastagra és téglalap alakúra elnyújtjuk.
12, közel egyforma négyzetre vágjuk.
A tészták közepén elosztjuk a tölteléket. (Nekem kb. 1 nagy evőkanálnyi jutott mindegyikre.)
Majd a tészták négy sarkát összefogjuk és megcsavarjuk.
A béleseket sütőpapírral bélelt egész nagy tepsibe (38*30 cm) sorakoztatjuk.

Letakarva addig hagyjuk kelni, míg a sütő bemelegszik.
Lekenjük egy egész, kissé felvert tojással.
180 fokon hőlégkeveréssel 20 perc alatt szép barnára sütjük.
Ha kihűlt, porcukorral meghintve kínáljuk.

 A Facebookon is megtaláltok.

4 megjegyzés: