PrintFrendly

2014. június 24., kedd

Vaníliás rózsacsokor kalács

Már pár hónapja elmentettem egy képet egy keleti oldalról, ahol ennek a kalácsnak a formázását mutatták be. Sajnos a forrás linkjét elfelejtettem rögzíteni :-( Jó sokáig halogattam az elkészítését, nagyon időigényesnek tartottam. Aztán ma kicsit lehűlt az idő, az éjjel esett is és úgy döntöttem ma lesz ennek a kalácsnak a napja, hisz már olyan rég dagasztottam édeset. Nem is volt olyan nehéz, mint gondoltam. Az első rózsa után már könnyen ment a többi. A maradék tésztát nem akartam kidobni, így ezt a sodort szegőt találtam ki hozzá.
Ez egy töltetlen, vaníliás kalács, ami remek uzsonnára való egy csésze hideg tej vagy kakaó társaságában, de házi sárgabaracklekvárba mártogatva is isteni.




Hozzávalók:

Tésztához:
*50 dkg liszt
*0,5 kk só
*2,5 dl tej
*2,5 dkg friss élesztő
*2 ek cukor
*1 tasak vaníliás cukor
*1 kisebb tojás
*1 csapott ek méz
*2 ek margarin olvasztva
Továbbá:
*1 kisebb tojás a lekenéshez
*1 ek tej a lekenéshez sütés után
*1 púpos ek porcukor
*1 tasak vaníliás cukor

Az élesztőt a meleg, de nem forró tejbe morzsoljuk és 1 evőkanál cukorral megszórva hagyjuk felfutni.
A lisztet egy tálba szitáljuk, beleszórjuk a sót és betakarjuk egy kis liszttel.
Hozzáadjuk a felfutott élesztőt, a maradék cukrot, a vaníliás cukrot, a tojást, a mézet, az olvasztott margarint és alaposan kidagasztjuk.
Letakarva, meleg helyen kb. 1 óra alatt a duplájára kelesztjük.
Egy kerek formát (26*3,5 cm) vagy csatos tortaformát kikenünk kevés margarinnal és megszórjuk liszttel.
A porcukrot átszitáljuk és elkeverjük a vaníliacukorral.
A megkelt tésztát maximum 3 mm vastagra elnyújtjuk.
Egy 6,5 cm-es pogácsa szaggatóval 3 korongot metszünk ki, majd a három korongot egymásra helyezzük úgy, hogy a korongok egy kis része fedje egymást.
Az alsó tésztától kezdve feltekerjük, közben középen kicsit össze felé nyomjuk a tésztát.

Egy lisztbe mártott éles késsel a tekercs közepét átvágjuk. 
Kapunk két rózsát, amiknek az alját kicsit összenyomjuk, majd az előkészített formába helyezzük. Addig folytatjuk a szaggatást, formázást, míg a forma közel tele nem lesz. 
A rózsák között érdemes pici helyet hagyni, mert még kelnek. A szaggatás alatt ha kel a kinyújtott tészta, érdemes kicsit nyújtani rajta, hogy ne legyen a végére túl vastag.
A hulladék tésztát összegyúrjuk, egy egész hosszú, kisujjnyi vastag rúddá sodorjuk, majd a két végét egymáson összetekerünk és a forma szélét kibéleljük vele.
A sütőt előmelegítjük. A tésztát lekenjük egy egész felvert tojással.
170 fokon kb. 23 perc alatt hőlégkeveréssel megsütjük.
Amint kivettük a sütőből, lekenjük tejjel, megszórjuk a vaníliás porcukorral.
Egy konyharuhával letakarva hagyjuk 10 percet átgőzölni.
 

8 megjegyzés:

  1. Gyönyörű, gusztusos, ötletes! ( Esetleg egy kis durvára vágott cukros dióval megszórnám még a tetejét harmatcseppeknek :) )

    VálaszTörlés
  2. Megsutottem pontrol pontra, ahogy irtad. Most hul, viszem holnapra az oviba, egyenek valami jot is neha :) Jo kis guszti suti, nem is nehez elkesziteni, koszi szepen, h mrgosztottad :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy elkészítetted. Biztosan örültek a gyerekek :-)

      Törlés
    2. Imadtak, ossze is vesztek rajta. Azota mar vittem ketszer is. Azt elfelejtettem mondani, hogy az ovi Norvegiaban van, szoval extrameno, hogy ezek a kis finnyas norveg gyerekek is szerettek a sutit!

      Törlés
  3. Szia! Szeretnék neked valamit mutatni! Természetesen a receptet csak a te blogodbòl fogom elérhetővé tenni és a neved és a blogodat is be fogom mondani a videóban, és feltüntetem a videó leírásában is. Remélem nincs ellenedre🙂. Emellett gratulálok a csodálatos alkotásodhoz🙂.
    A pontos részletek a link alatt🙂
    https://www.facebook.com/111078110593785/posts/168497414851854/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, csodás lett a kalács. Kedves egészségetekre :-)

      Törlés