PrintFrendly

2013. december 5., csütörtök

Preckedli

Bevallom, hogy még sohasem hallottam erről a sütiről azelőtt, hogy Juditka oldalán rá nem találtam, aki épp játékot hirdetett. Így elkészítettem. Sőt, már elzárva várja, hogy a szombati ovis mikulásváró délutánra eljusson a gyerekekhez. Azt hiszem nem utoljára sültek nálunk. Természetesen törökmogyoró helyett dióval is megszórható. Nálunk előbbi termett bőségesen a kertben, így került ez rá. Igazán finom sütemény, a külseje ropogós, a belseje finom, omlós. Egy szép fémdobozba csomagolva ajándéknak is kiváló. Olyan a csillogó cukorral a tetején, mint a tündöklő csillag. Az ünnep előtt jóval megsüthető. Jó szívvel ajánlom mindenkinek.
Készült már eljegyzésre is:
Ovis farsangra is:

Beteg gyerekek karácsonyi ünnepségére:
Húsvétra:
Hozzávalók:
  • 50 dkg liszt
  • 1 tasak sütőpor
  • 1 csipet só
  • 20 dkg cukor
  • 1 tasak vaníliás cukor
  • 3 egész tojás
  • 20 dkg margarin
  • 20 dkg zsír
  • 1 citrom leve és reszelt héja
Tetejére:
  • 1 egész tojás
  • 6 ek cukor
  • 6 ek darált/durvára vágott törökmogyoró/dió
A tészta hozzávalóit egy tálban összedolgozzuk.
1 órát a hűtőben hagyjuk pihenni.
A sütőt előmelegítjük 180 fokra.
Nagyméretű tepsi(ke)t kibélelünk sütőpapírral.
Egy edénykében összekeverjük a cukrot a mogyoróval/dióval.
Egy másik edénykében egy egész tojást kicsit felverünk.
A tésztát kettévesszük, hogy könnyebben tudjunk vele dolgozni. Ha nagyon lágy lenne, kevés lisztet még dolgozhatunk bele.
Az egyik bucit elnyújtjuk. (Az eredeti recept szerint kb. 1 cm vastagra. Nekem 0,5 cm-re sikerült.)
Egy tetszőleges formával kiszaggatjuk a sütiket.
Lekenjük a tojással, meghintjük a cukros keverékkel.
Tepsibe fektetjük, kicsi helyet hagyva a preckedlik között.
Előmelegített sütőben 180 fokon hőlégkeveréssel 15-20 perc alatt megsütjük. (Nekem 15 perc alatt tökéletesen átsült.)
Rácson hagyjuk kihűlni.
Légmentesen zárható fémdobozban tároljuk.
80 db isteni csillag lett a fenti tészta mennyiségből.

Akik elkészítették:





























32 megjegyzés:

  1. Csodás, a receptgyűjteményembe felvéve :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szépek :) - és örülök, hogy ízlett

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez a süti gyermek korom édessége!
      Sütőporunk nem volt,szodabikarbónát tettünk
      bele.Egy pár kanál rummal ízesítettük még a
      lisztet.Örülök,hogy rátaláltam

      Törlés
    2. igen erre én is emlékszem mert nagyon szerettem, de a receptjét még én sem láttam sehol... lakodalmakban csinálták az asszonyok, a fő sütőasszonynak volt egy receptkönyve, abból kiadta ki mit csináljon és felügyelte... jajj de jó emlékezni is rá... KÖSZÖNÖM Jóétvágyat mindenkinek

      Törlés
  3. Nagyon jol nez ki! Azt szeretnem kerdezni, hogy zsir helyett lehet margarint is hasznalni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. hidd el a zsír jobb, a nagyikám is mindig azt mondta puhább tőle, ha valamit margarinnal csinált egy kanál zsírtól még jobb lett, sokkal finomabb lesz... próbáld ki egyszerre mindkettőt...

      Törlés
  4. az én preckedlim- csak elneveztem diós linzernek: http://www.receptvarazs.hu/receptek/recept/dios_linzer

    VálaszTörlés
  5. 50 dkg liszthez 40 dkg zsiradék? 20 dkg vaj+20 dkg zsír a liszt mennyiség fele szokott lenni a zsiradék.. ha több akkor olyan omlós lesz hogy nem lehet megenni mire a szádhoz emeled szétesik... ez tuti.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Georgina2, A fenti képek is bizonyítják, hogy a sütit már számtalanszor elkészítettem (másokkal együtt) a fenti mennyiséggel és egyik sem esett szét.

      Törlés
  6. Megcsináltam a Gizi receptjeinél talált preckedlit, nagyon nem ízlett, látom nálad több benne a tojás és a zsiradék is. Szerinted merjek újból nekifogni? Habár lehet túlsütöttem.

    VálaszTörlés
  7. Zsírnak,margarinnak hidegnek kell lennie! Mert az okosak azt írják, minden linzer tésztába hidegen kell belereszelni vagy kockázni. De sok recept nem írja.

    VálaszTörlés
  8. Ez a recept aVILMA NÉNI szakácskönyvben már a 7o-es években is megtalálható volt, sok-sok más rendkivül finom és egyszerü süteményes receptek között. Nekem is volt, elkérték, elfelejtették visszaadni.

    VálaszTörlés
  9. Lányok! Nekem az 50 dkg liszttel még majdnem folyik! Mit rontottam el????

    VálaszTörlés
  10. Örülök,hogy rá találtam meg fogom sütni gyermekkorom imádott sütije!Köszönöm szépen!

    VálaszTörlés
  11. Lányok! 1967-ben vettem meg a VILMA NÉNI Szakácskönyvet. Abból és azóta ismerem. De még mennyi egyszerü éscsodálatos süteményt sütöttem. Azóta hiába keresem, ugy abban a formában már nem találtam meg, ugyanis a könyvet kölcsön kérték, de nem kaptam vissza. Örülök,hogy itt láttam a fotókon a sütményeket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lehet, hogy sokaig morzsolgattad , gyurtad a tesztat.A kez melegetol elofordul, foleg a zsirnal.

      Törlés
  12. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  13. Bevallom, először nagyon féltem neki állni a recept elkészítésének, mert az a majdnem 2:1:1 arány a liszt és a zsiradékok között, kicsit furcsa volt számomra. De jól behűtött zsírt és margarint használtam, illetve géppel gyúrtam be, hogy a kézmelegtől ne olvadjon meg. és valóban nagyon jó kis tésztát kaptam. Süléskor sem terült annyira, mint féltem tőle, és nagyon finom kekszek lettek belőle. Tanácsnak csak annyi, hogy más ne vegyen maga mellé olvasnivalót, miközben sül a tészta, mert én a második adagot sikeresen odaégettem. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a megerősítést, és valóban gyorsan sülnek ;-)

      Törlés
    2. Azóta már a 3. adagot sütöm be, mert a férjem kijelentette, hogy ez az új kedvenc sütije. :)

      Törlés
  14. Nekem sajnos szétfolyt a tepsiben. Mi lehet az oka?

    VálaszTörlés
  15. Nekem szuper lett,egy kis liszt még került bele pluszba.Nagymamám sütötte gyerekkoromban.Örülök,hogy még lett a recept.

    VálaszTörlés
  16. Ha tudnád Andika, hogy mióta keresem ezt a sütit!! Egy szomszédtól kaptuk a receptet, aztán anyám sütötte sokszor, mert teljesen odáig voltam érte. Az ő receptes táskája egy beázáskor ahogy volt megsemmisült, sok-sok soha vissza nem idézhető finomság leírásával. A neve nálunk "Mária féle cukros linzer" volt, így eddig nem is tudtam keresni sehol (erre mi "kereszteltük" szegény sütit). Nem tudom elmondani mennyire örülök, hogy megkaptam tőled! Most kiírom, és amint tudom megsütöm! Köszönöm szépen neked!!

    VálaszTörlés
  17. Sok jót olvastam a sütiről,még nem hallottam róla, most megsütöm :)

    VálaszTörlés
  18. Nekem elsőre megtetszett a recept, amiben ennyi zsiradék van, csak jó lehet...Nem csalódtam! A tészta nagyon jó lett, könnyű vele dolgozni, csak a sütésre kell odafigyelni. Nagyon-nagyon finom! Tényleg minél többet áll, annál finomabb. Köszönöm!

    VálaszTörlés
  19. Mióta kerestem ezt a receptet :) még gyermek koromban Nagymamám csinàlt nekünk, csak nem emlékeztem a nevére! Nagyon bízom benne, hogy olyan lesz az íze mint az Övé volt :) Nagyon szépen köszönöm

    VálaszTörlés
  20. Köszönöm a receptet, megsütöttem! 🎄✨⭐Gyerek koromat idézi fel, nagymamám sütötte sokszor! 💝 Nagy sikere lett!!!

    VálaszTörlés