PrintFrendly

2013. november 5., kedd

Szabolcsi töltött káposzta

Bevallom, ez nem az az étel, amit túl gyakran készítek, annak ellenére, hogy nagy családi kedvenc. Imádjuk. Talán ezért is esik olyan jól, mikor néha felkerül az étlapra. A szülői háztól elkerülve hosszú ideig nem volt merszem egyedül nekiállni káposztát tölteni. Pedig de sokat láttam, mikor Anyukám pillanatok alatt megtekert egy nagy fazékkal. Aztán a kezdeti konyhai sikerektől felbuzdulva rávettem magamat és megkértem, hogy mondja el pontosan a hozzávalókat és arányaikat. Az első próbálkozás nem lett túl sikeres, kissé ügyetlenkedve, elég lazára tekeredtek a káposzták, de nagyon büszke voltam, hogy én töltöttem :-) Most, már sokadik készítésre az apróbb leveleket is szépen sikerül rávenni a dolgukra.
Hozzávalók egy közepes fazéknyi káposztához:


  • 2 közepes fej káposzta kb. 1,2 kg
  • 50 dkg darált sertéscomb
  • 30 dkg rizs
  • 1 nagy fej vöröshagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 3 ek olaj
  • 1 kk őrölt pirospaprika
  • 2 kk só
  • 1 kk bors
  • 1 kk házi darált pirospaprika
  • 0,5 dl paradicsomlé vagy 1 kisebb paradicsom
A káposzták külső leveleit levesszük, torzsájukat kivágjuk.
Egy magas falú fazékba vizet forralunk, majd a káposztákat belerakjuk. A folyamatosan leváló leveleket kihalásszuk a vízből és egy tálcára tesszük.
Mikor már kicsit hűltek, a vastag ereket levágjuk.
Ha nagyok a káposztalevelek, akkor a főér mentén kettévágjuk.
A darált húst és a rizset egy tálba tesszük.
A hagymákat megtisztítjuk, az olajon üvegesre pirítjuk, és a húsra öntjük.
Beleszórjuk a sót, a borsot, az őrölt és a darált pirospaprikát.
Alaposan összekeverjük.
A tenyerünkbe fektetünk egy káposzta levelet, ráteszünk egy adag tölteléket, majd az egyik oldaláról tölcsérszerűen feltekerjük a káposztát és a szélesebb végét az ujjunkkal betömjük.
A levágott káposztalevél ér darabokat az edény aljára tesszük és sorban ráfektetjük a megtöltött káposztákat.
Tetejére öntjük a paradicsomlevet, vagy rávágjuk a paradicsomot, felöntjük annyi vízzel, hogy épp ne lepje el teljesen.
Fedő alatt nagy lángon felfőzzük, majd mérsékelt lángon addig főzzük, amíg a rizs meg nem puhul.
Friss kenyérrel, esetleg tejföllel kínáljuk.



3 megjegyzés:

  1. Nagyjából én is így készítem! :) Szeretem pici kis háromszögekre tekerni, a fazék aljába füstölt szalonna szeleteket vagy inkább bőrt teszek, nagyon jó füstös ízt ad a töltött káposztának.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, én is hallottam már arról a változatról, biztosan úgy is isteni :-)

      Törlés
    2. A fél dl paradicsomlé kevés. Inkább fél litert akartál írni,nem?:) Egy 0 ide vagy oda, nem mindegy!:)

      Törlés